Efektivní práce s VSCode pro vývoj v C++ a CMake

Používání editoru VSCode se stalo nedílnou součástí mého vývojového procesu. Tento odlehčený nástroj od Microsoftu, původně považovaný za "mladšího bratra" Visual Studia, překvapivě nabízí díky široké škále doplňků mnohem větší flexibilitu. Tento článek je určen především pro budoucí potřeby, abych si mohl připomenout specifické nastavení a fungování VSCode v různých projektech.

Nastavení VSCode

Každý projekt vyžaduje určitou úroveň přizpůsobení podle používaných technologií. Po instalaci VSCode je třeba na operačním systému nakonfigurovat nástrojový řetězec (GCC, CLang, MSYS2 nebo jiné) pro kompilaci. Zde se nebudu zaměřovat na samotnou instalaci nástrojů, ale spíše na to, jak využívat VSCode jako efektivní vývojové prostředí pro C++ projekty, a to jak malé, tak komplexní.

Doplňky pro vývoj v C++

Jednou z hlavních výhod VSCode jsou doplňky, které umožňují přizpůsobit prostředí podle potřeb. Pro vývoj v C++ jsou klíčové následující doplňky:

  • C/C++: Rozšíření poskytující základní podporu pro jazyk C++.
  • CMake Tools: Usnadňuje práci s projekty sestavovanými pomocí CMake.
  • CMake Language Support: Podpora jazyka CMake přímo v editoru.
  • C++ Themes: Nabízí vizuální úpravy pro C++ kód.

Vytvoření projektu s CMake ve VSCode

Vytvoření nového C++ projektu s podporou CMake je ve VSCode velmi snadné díky integrovanému příkazovému menu (CTRL+SHIFT+P). Zde stačí zadat příkaz CMake: Quick Start, který vytvoří základní projekt s jedním zdrojovým souborem main.cpp. Po vytvoření projektu lze pomocí F7 projekt sestavit a následně ho debugovat pomocí CTRL+F5.

Pokud již máte existující projekt využívající CMake, stačí se přesunout do jeho složky a otevřít VSCode příkazem code .. Editor rozpozná přítomnost souboru CMakeLists.txt a automaticky nabídne nástroje pro správu projektu.

Ukázka CMake konfigurace

Následující ukázka představuje jednoduchý projekt, který využívá knihovny OpenGL a ImGui:

cmake_minimum_required(VERSION 3.5.0)
project(glfw_opengl3 VERSION 0.1.0 LANGUAGES C CXX)

set(IMGUI_DIR ${CMAKE_SOURCE_DIR}/../..)
file(GLOB IMGUI_SOURCES
    ${IMGUI_DIR}/*.cpp
    ${IMGUI_DIR}/backends/imgui_impl_glfw.cpp
    ${IMGUI_DIR}/backends/imgui_impl_opengl3.cpp
)

include_directories(${IMGUI_DIR})
include_directories(${IMGUI_DIR}/backends)

add_executable(glfw_opengl3 main.cpp ${IMGUI_SOURCES})

find_package(OpenGL REQUIRED)
find_package(glfw3 REQUIRED)

target_link_libraries(glfw_opengl3 OpenGL::GL glfw)

Tato konfigurace ukazuje, jak lze snadno sestavit projekt s podporou knihoven ImGui a OpenGL pomocí CMake. Je důležité pochopit, že CMake je mocný nástroj pro správu sestavování projektů, obzvlášť když se projekt začne rozrůstat a jeho správa se stane složitější.

Jednoduché C++ projekty ve VSCode

Pro menší projekty obsahující jen několik zdrojových souborů není nutné používat sofistikovaný systém jako CMake. Stačí vytvořit nový soubor main.cpp a použít vestavěné nástroje VSCode pro kompilaci a běh kódu. Níže je příklad jednoduchého C++ kódu:

#include <iostream>
#include <vector>
#include <string>

using namespace std;

int main(int argc, char *argv[], char* env[])
{
    vector<string> msg {"Hello", "C++", "World", "from", "VS Code", "and the C++ extension!"};

    for (const string& word : msg)
    {
        cout << word << " ";
    }
    cout << endl;

    return 0;
}

Závěr

VSCode je extrémně výkonný nástroj, který se dokáže přizpůsobit jak malým, tak velkým projektům. Jeho flexibilita a obrovská podpora doplňků z něj činí skvělou volbu pro každodenní vývoj v C++. Pro menší projekty postačí základní konfigurace, zatímco pro komplexnější projekty je nejlepší volbou integrace s CMake.

Líbil se vám příspěvek?

Klikněte na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení: 3 / 5. Počet hodnocení: 1

Zatím nehodnoceno! Buďte první!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *